Ramowy rozkład dnia uwzględniający czas form aktywności
dzieci w zgodzie z podstawą programową
Ramowy rozkład dnia w przedszkolu
6.00-8.20 -Swobodne zabawy dzieci – samodzielne i zespołowe w kącikach zainteresowań (konstrukcyjne, manipulacyjne, rozwijające mowę, ćwiczące koncentrację uwagi, rozwijające logiczne myślenie, kształtujące umiejętność współdziałania, kompetencje komunikacyjne)
- wykonywanie zadań indywidualnych,
- czynności porządkowo – gospodarcze,
- pomoc w przygotowaniu do zajęć,.
- ćwiczenia i zabawy ruchowe
8.20-9.00 – Zabawy ruchowe organizowane przez nauczyciela, w tym z uwzględnieniem pomysłów dzieci:
- zabawy ruchowe z dominantą elementu ruchu,
- zabawy muzyczno-taneczne,
- integracyjno-ruchowe,
- ruch przy muzyce.
9,00 -9.30 -Śniadanie i czynności przygotowujące do śniadania:
- higieniczne,
- organizacyjno-porządkowe,
- zwyczajowo-kulturowe.
9.30-9.45- Zabawa relaksacyjno-koncentrująca z wykorzystaniem muzyki aktywizującej odpoczynek, wyobraźnię i sprzyjającej wyciszeniu.
9.45-11.00 – Zintegrowana działalność edukacyjna w oparciu o podstawę programową, zajęcia poznawczo- wychowawcze (zespołowe, grupowe) – cykliczne zajęcia wynikające z realizacji planu pracy z wykorzystaniem metod:
- metoda dobrego startu – wg M. Bogdanowicz,
- dziecięca matematyka – wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej,
- ruch rozwijający W. Scherborne,
- zajęcia sensomotoryczne,
- zajęcia teatralne,
- zajęcia profilaktyczne,
- zajęcia grafomotoryczne,
- zajęcia rozwijające aktywność twórczą,
- realizacja projektów,
- zajęcia sprawnościowe i sportowe
11.00-11.15 – Czynności przygotowujące dzieci do wyjścia do ogrodu lub na spacer:
- czynności fizjologiczne,
- ustalenie zasad zabaw w ogrodzie i zasad bezpieczeństwa podczas spacerów,
- określenie części garderoby adekwatnej do pogody
11.15-11.50 – Zabawy w ogrodzie: swobodne zabawy z wykorzystaniem urządzeń ogrodowych i sprzętu sportowego, prowadzenie obserwacji przyrodniczych, doświadczeń, gry i zabawy sportowe (zespołowe, grupowe, międzygrupowe). 11.50-12.30 – Czynności przygotowujące do obiadu i obiad.
12.30-14.00– Odpoczynek – relaksacja (higiena układu nerwowego) słuchanie muzyki, słuchanie bajek, kontynuacja działalności edukacyjnej,
• zabawy ruchowe,
• zabawy i gry dydaktyczne, stolikowe,
• ćwiczenia gramatyczne, słownikowe,
• praca wyrównawcza, indywidualna,
• zabawy dowolne według zainteresowań,
• zajęcia w małych zespołach
14.00-14.30– Czynności przygotowujące do podwieczorku i podwieczorek.
14.30-16.30 -Swobodne zabawy w ogrodzie; swobodne zabawy w sali dziecięcej.